Kissa valmistautuu hyppäämään tuolilta alas.

Kissan käytösongelmat

Kissan ongelmakäyttäytyminen vaatii puuttumista heti, kun ongelmia ilmenee. Mitä aikaisemmin ongelmia päästään selvittämään, sitä todennäköisemmin ne saadaan myös ratkaistua.

Kissan käytösongelmat voivat johtua monista eri syistä. Usein muuttuneelle käytökselle ei löydy vain yhtä selkeää syytä, vaan ongelmakäyttäytymisen hoidossa on huomioitava monien eri tekijöiden yhteisvaikutukset.

Käytösongelmista puhuttaessa on mietittävä, kokeeko ihminen kissan lajityypillisen käytöksen ongelmaksi vai onko kyse kissalle epäominaisesta häiriökäyttäytymisestä. Näiden eri tilanteiden erottaminen auttaa tunnistamaan, millä tavalla häiriökäyttäytymiseen kannattaa puuttua.

Hyvä esimerkki kissalle luonnollisesta käyttäytymisestä on virtsalla merkkaaminen. Se on kissan tapa kommunikoida hajuilla, mutta ihmisen kannalta käytös on hyvin ongelmallista.

Kun kissa tulee eläinlääkärin vastaanotolle käytösongelmien takia, ensin selvitetään kaikki käytökseen ja terveyteen liittyvät muutokset. Näiden tietojen perusteella eläinlääkäri osaa ruveta selvittämään, mistä käytösongelmat voivat johtua.

Kissan käytösongelmat voivat liittyä sairauksiin

Eläinlääkäri aloittaa aina käytösongelmaisen kissan hoitamisen terveystarkastuksella. Esimerkiksi kohonnut verenpaine, kilpirauhasen liikatoiminta tai anaalirauhasten ongelmat voivat muuttaa kissan käytöstä, joten hoidon ensimmäinen vaihe on sairauksien poissulkeminen.

Koska kissa on mestari piilottamaan kipunsa, usein hoito kannattaa aloittaa kipulääkekokeilulla. Jos kissan käyttäytyminen paranee kipulääkkeiden avulla, sillä on todennäköisesti ollut kipuja.

Olosuhteet kuntoon

Usein myös stressi aiheuttaa kissalle käytösongelmia. Stressiä voivat aiheuttaa vaikkapa kotiympäristö tai perheen toiset kissat.

Kissanomistaja pystyy helposti muuttamaan kotiympäristöä niin, että se sopii kissalle paremmin. Näin on mahdollista vähentää kissan stressiä, mikä taas voi vähentää sen tarvetta esimerkiksi merkkailla asunnossa. Tilanteesta riippumatta kissalle on tärkeää:

• Turvallinen nukkumapaikka
  • Mahdollisuus lajityypilliseen käyttäytymiseen
  • Turvallinen hajumaailma (mm. hajustamaton kissanhiekka ja pesuaineet)
  • Ennakoitava käsittely
  • Omat resurssit (esim. oma hiekkalaatikko)

Muista kissan aktivointi ja virikkeet

Kissalle pitäisi tarjota tarpeeksi virikkeitä ja aktivointia kotona. Kun sisäkissa pääsee käyttäytymään sille lajityypillisellä tavalla, se myös todennäköisemmin käyttäytyy ilman ongelmia.

Tarjoa kissalle monipuolisia leikkimahdollisuuksia, mahdollisuus kiipeillä ja päästä tähystelemään tapahtumia korkealta sekä turvallisia piilopaikkoja. Ruoan piilottaminen haastaa kissaa käyttämään myös sisällä samoja aisteja ja taitoja, joita se käyttäisi saalistaessaan. Lue lisää kissan aktivoinnista.

Positiivinen vahvistaminen koulutuksen perustana

Kaikkien eläinten koulutuksessa tulisi hyödyntää vain positiivista vahvistamista. Kissa ei ymmärrä rangaistuksia, ja jatkuva rankaiseminen voi vain pahentaa ongelmia.

Kissan koulutukseen kannattaa pyytää apua koulutetulta eläinkouluttajalta.