kissa sohvalla

Kissa oksentaa karvapalloja

Onko karvapallojen oksentelu normaalia?

Aina karvapallojen oksentelu ei tarkoita isompaa ongelmaa. Kun kissa pesee itseään, kissa nielee samalla turkistaan irronnutta karvaa. Tällöin kissa normaalisti oksentaa turkinpesun yhteydessä mahalaukkuun kertyneet karvat ulos. Karvapallojen oksentelua ilmenee etenkin karvanlähtöaikoina.

Jatkuva oksentelu voi kertoa sairaudesta

Jos karvapallojen oksentaminen on kuitenkin jatkuvaa esim. viikoittaisen säännöllistä, niin eläinlääkärillä käynti on tarpeen yleisimpien taustasyiden poissulkemiseksi.

Oksentelu voi olla oire monesta sairaudesta, mm. munuaisten vajaatoiminta on vanhoilla kissoilla yleinen syy oksenteluun.

Kun syytä ei löydy, niin mikä avuksi

Mikäli mitään erityistä syytä oksentelulle ei löydy, kannattaa kokeilla esimerkiksi:

• Karvapallo-ongelmia ehkäisevä ruokavaliota
  • Karvan lyhyempänä pitämistä
  • Tiheämpää harjaamisväliä
  • Turkin pyyhkimistä kostealla liinalla harjaamisen jälkeen, jotta myös pienemmät irralleen jääneet karvat saadaan poistettua – näin karvat eivät päädy kissan suuhun kissan aloittaessa harjaamisen jälkeistä viimeistelyä.