punkki koiralla

Punkin poistaminen

Oikea väline punkin poistoon

Aiemmin punkkien eli puutiaisten tukehduttamiseen on käytetty usein rasvaa, mutta tällöin punkki saattaa oksentaa ihon sisälle. Tällöin taudinaiheuttajat siirtyvät lemmikkiin. Punkin tukehduttaminen ei siis ole ratkaisu punkin poistoon.

Punkkipihdit tai punkkilasso on oikea väline punkinpoistoon, nämä ovat edullisia ja varsin näppäriä välineitä ja kannattaa pitää aina mukana koiran kanssa ulkoillessa. Näillä välineillä myös punkin pää lähtee irti, jolloin se ei jää ihon alle aiheuttamaan tulehdusta. Mikäli punkin pää on jäänyt ihon sisään, se märkii yleensä itsekseen pois.

Punkin poistaminen

Tartu punkkia punkkipihdeillä niin läheltä ihoa kuin mahdollista. Älä käännä punkkia mihinkään suuntaan, vaan vedä se hitaasti suoraan ylöspäin. Punkkia poistaessa iho venyy ja punkki napsahtaa irti.

Hätätilassa punkin voi poistaa myös kynsillä tai kapeakärkisillä pinseteillä. Mikäli käytät pinsettejä tai kynsiä punkin irroittamiseen, vältä litistämästä punkkia.

Tulehduksen välttämiseksi puhdista puremakohta lopuksi desinfiointiaineella tai vedellä ja pesuaineella. Seuraile punkinpoistokohtaa muutaman päivän ajan, mikäli alue turpoaa, niin ota yhteys eläinlääkäriin tilanteen arvioimiseksi.

Mikäli et halua tai saa poistettua punkkia itse lemmikiltä, varaa klinikalta hoitajakäynti.

Lue artikkeli: Punkkivälitteiset sairaudet