kissa ja koira

Koiran ja kissan myrkytys – rotanmyrkky

Rotanmyrkkyjen vaikuttava aine on yleensä joko verenvuotoa aiheuttava antikoagulantti tai neurologisia oireita aiheuttava alfakloraloosi. Molemmat aineet ovat koirille ja kissoille sekä muille lemmikeille vaarallisia ja voivat nieltynä aiheuttaa hengenvaarallisia oireita.

Alfakloraloosi

Alfakloraloosin vaikutus on nopea ja eläin alkaa oireilla yleensä pian altistuksen jälkeen.

Oireita voi olla tärinä, liikkumisvaikeudet, kouristelu ja tajuttomuus.

Hoitona on oireenmukainen tukihoito ja neurologisten oireiden lääkkeellinen hallinta. Mikäli eläin saa hoitoa, on ennuste toipumiselle hyvä. Ilman hoitoa potilas voi menehtyä.

Antikoagulantit

Antikoagulanttien eli veren hyytymiseen vaikuttavien aineiden vaikutus ilmenee viiveellä muutamien vuorokausien jälkeen altistuksesta.

Verenvuoto ei välttämättä ole näkyvää ja se voi tapahtua pikkuhiljaa. Verenvuoto esim. lihaksissa ja nahanalaiskudoksissa voi näkyä turvotuksena. Joskus verenvuoto voi alkaa keuhkoissa tai keskushermostossa, jolloin tila muuttuu nopeammin hengenvaaralliseksi.

Hoitona käytetään K-vitamiinikorvaushoitoa, jota jatketaan useita viikkoja. Joskus potilaat tarvitsevat myös verituotteita, jos verta on jo menetetty runsaasti. Jos verenvuoto ei pääse etenemään hengenvaaralliseksi ennen hoidon aloittamista, ennuste toipumiselle on hyvä.

Pienikin annos rotanmyrkkyä on vaarallinen

Jos epäilet että lemmikki on saattanut altistua rotanmyrkyille, ole aina yhteydessä eläinlääkäriin ennen oireiden ilmaantumista.

Jos eläinlääkäriin on pitkä matka, voi juuri rotanmyrkkyä syöneen lemmikin oksettaa 3 % vetyperoksidiliuoksella.