Kissa jaloissa

Kissan nivelrikon hoitoon lisätukea

Nivelrikko kissalla

Kissoilla nivelrikon diagnosointia vaikeuttaa oireiden vahvuuden vaihtelu. Kissoilla esiintyy vain harvoin selkeää ontumista. Kissa pyrkii peittämään kipua, joten ontumisen sijaan nivelrikon aiheuttama kipu voidaan nähdä esim:

• vähentyneenä hyppimisenä tai muuttuneena käytöksenä.
  • Kissan pesutottumuksien muutoksena, jolloin turkki voi näyttää takkuiselta ja hoitamattomalta.
  • Laatikolla käymisen vaikeutumisena, ja kissa voi tehdä tarpeensa laatikon ulkopuolelle.

Muun hoidon tueksi valmiste

Kun eläinlääkäri on todennut lemmikilläsi nivelrikon ja määrännyt mahdollisen lääkityksen/hoidon, voidaan tueksi kokeilla erilaisia valmisteita kuten Flexadin® Advanced purutabletteja. Kyseessä on täydennysrehu, joka on tarkoitettu nivelten aineenvaihdunnan tukemiseen nivelrikon yhteydessä.

Nivelten hyvinvointia tukevia ainesosia

Flexadin® Advanced sisältää nivelten hyvinvointia tukevia ainesosia

• UC-II® – denaturoimaton tyypin II kollageeni
  • Omega-3 rasvahapot – ylläpitävät nivelten terveyttä
  • E-vitamiini – antioksidantti
  • Mangaani – ruston hyvinvoinnin tukemiseen
  • Metioniini – aminohappo, elintärkeä rakennusaine nivelille

Annostus

Flexadin on helposti kerran päivässä annosteltava hyvänmakuinen purutabletti. Annetaan sellaisenaan tai ruuan kanssa. 30 purutabletin pussi riittää 1 kk ajan.

Vinkki

Yleensä Flexadin menee kissoille kuin makupalana. Vinkkinä niille, joille uudet maut ovat hankalia:

• Laita Flexadin-makunappula muutaman päivän ajan ruoan annon yhteydessä kupin viereen lattialle. Yleensä kissa tottuu näin uuteen tuoksuun ja syö sen jatkossa itsestään pois.
  •  Voit myös pilkkoa Flexadin-tabletin useampaan osaan ja ujuttaa sen kostean ruoan sekaan.

Lue Flexadinistä lisää täältä.

Kissan totuttaminen valjaisiin

Kissa nauttii ulkoilmasta ja ulkoilusta koiran tapaan. Kissan on kuitenkin vaarallista ulkoilla vapaana, joten se kannattaa totuttaa ulkoilemaan valjaissa. Ulkoillessa on tärkeää, että kissa saa