Koira lepää lahjojen vieressä. Takana joulukuusi.

Joulu koiran kanssa

Haluatko tehdä joulusta erityisen myös koirallesi? Paras lahja koiralle on, että se pääsee viettämään aikaa yhdessä sille rakkaiden ihmisten kanssa ja tekemään koiramaisia asioita.

Koira kannattaa huomioida jo jouluvalmisteluissa. Ennakoinnilla ja varovaisuudella voit välttää tilanteet, jotka voivat olla koiralle vaarallisia.

Millaiset joululahjat tuottavat koiralle iloa?

Koirat varmasti ilahtuvat, kun niitä hemmotellaan uusilla leluilla tai kun ne pääsevät maistelemaan lempiherkkujaan. Kaikkein eniten koirat nauttivat kuitenkin siitä, kun pääsevät viettämään aikaa niille rakkaiden ihmisten ja eläinten seurassa.

Anna tänä jouluna koirallesi aineeton lahja. Tässä ideoita lahjoista, joita koirasi arvostaisi:

• Erityispitkä lenkki
  • Juokseminen puistossa
  • Paljon hellyyttä, rapsutuksia ja halauksia
  • Erityispitkä leikkihetki

Muista kodin turvallisuus

Moni tavallinen jouluruoka ja joulukukka voi aiheuttaa koiralle myrkytysoireita, ja joulukoristeet voivat aiheuttaa suolitukoksen nieltynä.

Ota yhteyttä eläinlääkäriin jo siinä vaiheessa, jos epäilet koiran syöneen jotain myrkyllistä. Oireiden ilmaantuminen voi olla merkki siitä, että kyseessä on vakava myrkytys. Myrkytysoireet saattavat ilmetä vasta pitkän ajan kuluessa ja olla niin epämääräisiä, että myrkytystä voi olla vaikeaa havaita. Ensioireita voivat olla esimerkiksi väsymys, apaattisuus ja ruokahaluttomuus.

Joulukaktus

Tunnista jouluun liittyvät riskit

Joulunajan herkut. Huolehdi, ettei koirasi pääse maistelemaan sille sopimattomia herkkuja. Suklaa, viinirypäleet, pähkinät ja rusinat voivat jo pieninä määrinä aiheuttaa koiralle myrkytyksen. Myös karkeissa ja pastilleissa usein makeutusaineena käytettävä ksylitoli on koirille hyvin vaarallista. Älä anna koiralle pullataikinaa tai muita kohotettavia taikinoita.

Joulukinkku ja kinkun verkko. Kinkku ja kinkun paistorasva eivät sovi koiran ruokavalioon rasvaisuutensa ja suolaisuutensa takia. Pahimmillaan niiden syöminen voi aiheuttaa koiralle kivuliaan haimatulehduksen. Koirat maistelevat mielellään myös kinkun verkkoa, mikä voi kuitenkin nieltynä aiheuttaa koiralle suolitukoksen. Kypsennettyjen luiden antaminen taas voi johtaa vaikeaan ummetukseen ja pahimmassa tapauksessa luun terävät sirut voivat puhkaista koiran suolen. Anna koiran herkutella vain lemmikkieläinliikkeestä tai eläinlääkäristä ostetuilla luilla ja herkuilla.

Myrkylliset joulukukat. Koiralle myrkyllisiä joulukukkia ovat joulutähti, amaryllis, misteli, lilja, jouluruusu, hyasintti ja marjakuusi. Tarkista uusia kasveja hankkiessa, että ne ovat koirille turvallisia.

Kynttilät. Sijoita kynttilät paikkoihin, joista koira ei vahingossa pääse huiskaisemaan niitä hännällään alas tai polttamaan nenäänsä haistellessaan liekkiä.

Joulukuusi ja joulukoristeet. Pystytä kuusi tukevasti ja ripusta joulukoristeet niin korkealle, ettei koira saa napattua niitä maisteltaviksi tai leikkeihin.