koiran-turkin-pesu

Koiran turkin pesu

Pese ja kuivaa hyvin

Koira kannattaa pestä hellävaraisella, nimenomaan koirille tarkoitetulla, shampoolla. Pesun jälkeen tulee aina huolehtia hyvästä kuivaamisesta, ettei turkki jää kosteaksi.

Kuinka usein koiran turkki pestään?

Kuinka usein turkki tulee sitten pestä? Tähän kysymykseen ei ole aivan yhtä oikeaa vastausta vaan pesutiheyteen vaikuttaa yksilölliset tekijät:

• Mikäli koiralla on joku perussairaus, tiheämpi pesu voi olla tarpeen. Esimerkiksi atoopikot saattavat hyötyä jopa viikoittaisesta rahoittavasta pesusta ja kosteuttavasta hoitoaineesta muiden hoitojen ohella.
  • Terveen koiran turkin voi pestä sitten kun turkki on likainen, kun turkki muuttuu rasvaiseksi tai pölyiseksi. Osa koirista tarvitsee pesun kuukausittain tai tiheämminkin ja osalle voi riittää pari kertaa vuodessa.
  • Tassujen ja vatsanalusen pesu voi tulla kyseeseen monella useamminkin – esimerkiksi kura-aikoina.

Älä pese koiraa turhaan

Koiraa ei kannata pestä turhaan, ettei turkista katoa luontainen rasva. Lisäksi jatkuvasti pesty turkki ei välttämättä toimi samalla tavalla säältä suojaavana kuin harvemmin pesty.