Koiran ruoka-aineallergia
Varpu
Kupiainen
Pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri, vastaava eläinlääkäri, sisätaudit

Koiran ruoka-aine allergia

Koiran allergia on sairaus, joka hoitamattomana heikentää koiran elämänlaatua ja aiheuttaa huolta omistajalle. Siksi allergian varhainen diagnoosi ja oikea hoito ovat tärkeitä. Allergia on elinikäinen sairaus ja sen hoito vaatii sitoutumista omistajalta. Hyvä hoitosuhde potilaan, omistajan ja eläinlääkärin välillä auttaa hoidon onnistumisessa.

Atopia, ruoka-aineallergia vai ruoka-aineintoleranssi?

Koiran atopia ja ruoka-aineallergia johtuvat elimistön ylimitoitetusta immunologisesta reaktiosta tekijään, jonka elimistö kokee haitalliseksi. Atopia ja ruoka-aineallergia aiheuttavat hyvin samankaltaisia oireita. Ruoka-aineintoleranssi taas on elimistön epänormaali fysiologinen reaktio jollekin ruoka-aineelle ja intoleranssin tyypillisiä oireita ovat oksentelu ja ripuli. Myös ruoka-aineallergia voi aiheuttaa suolisto-oireita. Sekä ruoka-aineallergian että intoleranssin hoitona on oireita aiheuttavien ruoka-aineiden välttäminen.

Ruoka-aineallergian puhkeaminen

Koira voi sairastua ruoka-aineallergiaan missä iässä tahansa mutta noin kolmasosa sairastuu jo alle vuoden iässä. Jos iho-oireet alkavat ennen kuuden kuukauden ikää, on ruoka-aineallergia todennäköisempi kuin atopia. Muuten atopia on koirilla hieman tavallisempaa kuin ruoka-aineallergia.

Jotkin koirarodut ovat alttiimpia ruoka-aineallergialle, mutta kaikki koirat voivat sairastua siihen. Sairastuminen on yhtä yleistä uroksilla ja nartuilla eikä sterilaatio tai kastraatio vaikuta sairastumiseen. Eri tutkimusten mukaan jopa kolmasosalla allergisista koirista on sekä atopia että ruoka-aineallergia, mikä vaikeuttaa sairauden diagnosointia.

Ruoka-aineallergiaa aiheuttavat ruoka-aineet

Koira allergisoituu sellaiselle ruoka-aineelle, jota se on syönyt usein ja pidemmän aikaa, minkä takia allergiaa aiheuttavat yleensä koiranruokien tavallisimmat raaka-aineet. Jotkin ruoka-aineet ovat kuitenkin enemmän allergisoivia kuin toiset. Näitä ovat mm. nauta, maitotuotteet, kana, kala, vehnä ja kananmuna. Koira voi kuitenkin allergisoitua mille tahansa ruoka-aineelle.

Ruoka-aineallergian oireet

Koiran allergian tyypillisiä oireita ovat kutina ja ihon punoitus sekä raapimisesta tai nuolemisesta johtuvat toissijaiset bakteeri- ja hiivatulehdukset. Oireina voi olla myös korvatulehdus tai kuiva, hilseilevä iho. Tavallisia ihottuma-alueita ovat tassut, korvat, suupielet, peräaukon seutu ja alavatsa mutta oireita voi esiintyä myös muualla kehossa.  Joillakin koirilla voi olla myös suolisto-oireita.

Ruoka-aineallergia aiheuttaa jatkuvia iho-oireita, jotka eivät liity vuodenaikojen vaihteluun. Kuitenkin kosteus syksyllä tai runsas uiminen kesällä voi lisätä ihon toissijaisia tulehduksia, jolloin iho-oireet vaikuttavat pahenevan kausittain.

Ruoka-aineallergian diagnosointi

Ruoka-aineallergian tutkimiseen ei ole sopivia laboratoriotestejä, joten selvittely alkaa muiden syiden poissulkemisella. Omistajalta saadut esitiedot koiran terveydentilasta, ruokavaliosta ja mahdollisista aiemmista hoitokokeiluista ovat tärkeä osa allergian selvittelyä.

Aluksi suljetaan pois ja hoidetaan mahdolliset ulkoloistartunnat sekä toissijaiset bakteeri- ja hiivatulehdukset. Varsinkin vanhemmilta koirilta voidaan tutkia myös muita elimellisiä syitä, jotka voivat altistaa tai aiheuttaa ihotulehduksia.

Jos hoitojen ja tutkimusten jälkeen on edelleen vahva epäilys ruoka-aineallergiasta, aloitetaan eliminaatiodieetti. Ruoka-aineallergiaa ei voi selvittää ihotesteillä eikä vasta-ainemäärityksillä, joten eliminaatiodieetti on tällä hetkellä luotettavin keino ruoka-aineallergian diagnosointiin.

Eliminaatiodieetti

Eliminaatiodieetin kestoksi riittää tavallisesti 8 viikkoa. Joskus dieettiä saatetaan jatkaa yhteensä 12 viikkoa, jos oireet ovat helpottaneet vain osittain 8 viikon kohdalla. Eliminaatiodieetin jälkeen koiralle tehdään vielä haastevaihe, jolla ruoka-aineallergia varmistetaan.

Koira odottaa ruokaa

Eliminaatiodieetti voi olla haastavaa sekä koiralle että omistajalle, minkä takia siihen kannattaa pyytää apua eläinlääkäriltä, jotta dieettikokeilua ei tarvitse myöhemmin uusia. Ehdottoman tärkeää dieetin suunnittelu eläinlääkärin kanssa on silloin, jos koiralla on muita sairauksia tai tarpeita, jotka vaikuttavat valittuihin ruoka-aineisiin.

Myös eliminaatiodieetin ajankohta kannattaa suunnitella tarkasti. Eliminaatiodieettiä voivat hankaloittaa matkustelu tai pienet lapset, joilta putoaa ruokaa keittiön lattialle. Toteutusta voidaan helpottaa esimerkiksi estämällä koiran pääsy keittiöön eliminaatiodieetin aikana. Kannattaa muistaa, että eliminaatiodieetin kesto on rajattu, yleensä 8 viikkoa.

Eliminaatiodieetin pohjaksi valitaan yksi proteiini- ja hiilihydraattilähde, joita koira ei ole syönyt koskaan aikaisemmin. Eliminaatiodieetin voi valmistaa itse tai koiralle voi syöttää siihen suunniteltua valmisruokaa. Kasvavalle koiralle suositellaan tasapainotettua valmisruokaa, että pentu saa varmasti kaikki tärkeät ravintoaineet kasvamiseen.

Eliminaatiodieetin pohjana käytetään harvinaisempia proteiinin ja hiilihydraatin lähteitä, kuten hevosta, peuraa, perunaa tai maniokkia. Valitut raaka-aineet riippuvat tietysti koiran aiemmasta ruokavaliosta. Teolliset valmisruoat sisältävät yleensä näitä harvinaisempia ravinnonlähteitä tai niiden ainesosat on hydrolysoitu niin pieniksi, ettei koiran elimistö tunnista allergisoivaa proteiinia tai hiilihydraattia. Hydrolysoituja valmisruokia myydään yleensä eläinlääkäriasemilla.

Eliminaatiodieetin aikana on tärkeää, että koira syö vain valittua dieettiä ja juo vettä. Kaikki makupalat, puruluut, lisäravinteet hammastahnat yms. jätetään dieetin ajaksi pois. Nyrkkisääntönä on siis, että dieetin aikana koiran suuhun menee vain valittua ruokaa ja vettä.

Jos koiralla on ruoka-aineallergia, alkavat oireet helpottaa eliminaatiodieetin aikana. Tämä voi viedä useita viikkoja ja dieetin alussa kutina ja iho-oireet voivat vaatia myös muuta hoitoa. Hoidot on kuitenkin lopetettava ennen eliminaatiodieetin loppua, että dieetin tehoa voidaan arvioida.

Jos koiran oireet eivät helpota eliminaatiodieetin aikana, ei koiralla ehkä ole ruoka-aineallergiaa. Jos oireet helpottavat vain osittain, voi koiralla olla ruoka-aineallergian lisäksi muu iho-oireita aiheuttava sairaus, kuten atopia. Eliminaatiodieetin lopulla käydään uudelleen läpi dieetin onnistuminen ja varmistutaan, että dieetin raaka-aineet on valittu oikein, eikä koira ole saanut sen aikana muuta ruokaa. Joskus voidaan päätyä eliminaatiodieetin uusimiseen eri raaka-aineilla.

Eliminaatiodieetin haastevaihe

Ruoka-aineallergian varmistaminen vaatii haastevaiheen eliminaatiodieetin jälkeen. Haastevaiheessa koira siirretään takaisin aiemmalle ruokavaliolle. Jos oireet palaavat, on koira allerginen jollekin ruokavalion ainesosalle. Oireet uusivat yleensä nopeasti, muutamassa päivässä, mutta haastevaihetta saatetaan joutua jatkamaan 1-2 viikon ajan. Oireileva koira siirretään takaisin eliminaatiodieetille ja odotetaan, että oireet häviävät. Tämän jälkeen dieettiin lisätään yksi raaka-aine kerrallaan 1-2 viikon välein ja oireita aiheuttavat ruoka-aineet jätetään pois ruokavaliosta.

Ruoka-aineallergisen koiran hoito

Ruoka-aineallergian hoitona on oireita aiheuttavien raaka-aineiden täydellinen välttäminen. Tämän takia eliminaatiodieetin toteutus kannattaa, vaikka se voi olla haastavaa ja aikaa vievää. Oikealla hoidolla ja ruokavaliolla koira voi elää normaalia, oireetonta koiranelämää.

Lue myös Royal Caninin asiantuntijaeläinlääkäri Pia Raistakan artikkeli koiran erikoisruokavalioista.

Koira nukkuu sohvalla
Koiran univaikeudet

Koiran uni takaa, että sen keho ja mieli palautuvat päivän rasituksesta. Koska koira vaipuu nopeasti syvään uneen, jo lyhyet nokoset virkistävät koiraa ja antavat energiaa

Koira nukkuu omassa pedissään