Koira makaa lattialla suklaapalojen vieressä

Suklaamyrkytys koiralla

Suklaa on koiralle myrkyllistä ja voi aiheuttaa jopa henkeä uhkaavan myrkytystilan. Säilytä siis suklaa aina koiran ulottumattomissa.

Suklaa sisältää kahta eri myrkyllistä ainetta, teobromiinia ja kofeiinia, mutta koiralle suklaamyrkytyksen aiheuttaa nimenomaan teobromiini.

Eri suklaat sisältävät vaihtelevan määrän teobromiinia. Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että mitä tummempaa suklaa on, sitä myrkyllisempää se koiralle on. Tämä johtuu siitä, että tummassa suklaassa kaakaopitoisuus on korkeampi kuin esimerkiksi maitosuklaassa. Valkosuklaa ei sisällä lainkaan kaakaota eikä näin aiheuta koiralle myrkytysoireita.

Kymmenen kiloa painava koira saa sadasta grammasta maitosuklaata todennäköisesti korkeintaan vatsaoireita. Sata grammaa suklaata, jonka kaakaopitoisuus on 67 prosenttia, voi taas aiheuttaa jo hyvin vakavia sydän- ja keskushermosto-oireita.

Suklaamyrkytyksen oireet

Oireet kehittyvät koiralle yleensä 6–12 tunnin kuluessa suklaan syömisestä.

Lievät oireet:

• Oksentelu
  • Ripuli
  • Levottomuus
  • Lisääntynyt juominen
  • Virtsaaminen
  • Kuivuminen

Kohtalaiset ja vakavat oireet:

• Hyperaktiivisuus
  • Tiheä hengitys ja syke
  • Lämmönnousu
  • Verenpaineen nousu
  • Lihasjäykkyys
  • Koordinaatiohäiriöt

Henkeä uhkaavat oireet:

• Kouristukset
  • Krampit
  • Vakavat sydämen rytmihäiriöt
  • Kooma
  • Kuolema

Suklaamyrkytyksen hoito

Jos koira on päässyt syömään suklaata, ota yhteys eläinlääkäriin. Eläinlääkäri osaa antaa oireiden mukaiset ohjeet hoitoon ja ohjaa tarvittaessa tulemaan vastaanotolle. Valmistaudu kertomaan eläinlääkärille koiran paino, mitä suklaata koira on syönyt ja kuinka paljon se on maksimissaan päässyt suklaata syömään.

Ensiapuna koira tulee oksennuttaa, jos sen tajunnantaso on normaali. Oksennuttaminen on tehokkainta heti suklaan syömisen jälkeen, mutta siitä voi olla hyötyä vielä jopa 6–8 tunnin kuluttua. Tämä johtuu siitä, että suklaa hidastaa koiran mahalaukun tyhjentymistä.

Oksennuttamiseen käytetään laimeaa vetyperoksidiliuosta, jota saa apteekista ilman reseptiä. Vetyperoksidi ärsyttää koiran mahalaukun limakalvoja ja saa näin aikaan oksennusreaktion.

Oksennuttamisen jälkeen anna koiralle lääkehiiltä, joka imee itseensä mahalaukussa olevat myrkylliset aineet. Lääkehiilen annostus on 1–3 grammaa koiran jokaista painokiloa kohden. Tarkista tarkka annostus eläinlääkäriltä.