Purkkapaloja pöydällä

Ksylitolimyrkytys

Ksylitolimyrkytys on koiralle hengenvaarallinen tila ja vaatii välitöntä hoitoa. Ksylitolia sisältävät purkat, pastillit ja hammastahnat on aina säilytettävä koiran ulottumattomissa. Huomioi, että ksylitolia on myös joissakin leivoksissa.

Ksylitoli saa koiran verensokeritason laskemaan liian matalalle. Tämä johtuu siitä, että koiran haima ei tunnista ksylitolia tavallisesta sokerista eli glukoosista ja reagoi molempiin aineisiin samalla tavalla. Koiran verenkiertoon vapautuu ksylitolia syödessä liikaa insuliinia. Määrä on moninkertainen verrattuna siihen, kuinka paljon insuliinia koiran verenkiertoon vapautuu glukoosin takia.

Suurina annoksina ksylitoli voi aiheuttaa koiralle myös maksavaurion.

Ksylitolimyrkytyksen oireet

Ksylitolimyrkytyksen oireet alkavat yleensä tunnin kuluessa ksylitolin syömisestä. Oireiden vakavuuteen vaikuttaa esimerkiksi koiran koko ja ikä sekä se, kuinka paljon ksylitolia koira on päässyt syömään.

Oireet ilmaantuvat yleensä, kun koira on syönyt vähintään yhden purkkapalan kymmentä painokiloa kohden. Purukumien ksylitolipitoisuudet vaihtelevat, joten koiran syötyä purkkaa on ensimmäisenä selvitettävä syödyn ksylitolin määrä. Tämä auttaa määrittelemään, kuinka vakavasta myrkytyksestä on kyse. Ksylitolipastilleissa on yleensä purukumeihin verrattuna enemmän ksylitolia.

Tavallisimmat oireet:

• oksentelu
  • väsymys
  • tärinä

Pahimmillaan ksylitoli voi aiheuttaa

• kouristelua
  • shokkitilan
  • vaipumisen kooman
  • kuoleman

Ksylitolimyrkytyksen ensiapu

Jos koira on päässyt syömään ksylitolia, tulee ottaa välittömästi yhteyttä eläinlääkäriin. Eläinlääkäri osaa antaa oireiden mukaiset ohjeet hoitoon ja ohjaa tarvittaessa tulemaan vastaanotolle.

Ensiapuna koira pitää oksennuttaa mahdollisimman pian eli kahden tunnin kuluessa, jos koiran tajunnantaso on normaali. Oksennuttamiseen käytetään laimeaa vetyperoksidiliuosta, jota saa apteekista ilman reseptiä. Vetyperoksidi ärsyttää koiran mahalaukun limakalvoja ja saa näin aikaan oksennusreaktion.

Oksennuttamisen jälkeen koiralle voi antaa sokeria tai hunajaa pieninä määrinä eläinlääkärin hoitoon pääsemiseen asti. Sokeri auttaa nostamaan koiran verensokeritasoa.

Ksylitolimyrkytyksen ennaltaehkäisy

Paras tapa ehkäistä koiran ksylitolimyrkytys on pitää ksylitolia sisältävät aineet poissa koiran ulottuvista. Koira kannattaa myös opettaa mahdollisimman nuorena tottelemaan jätä-käskyä. Näin on mahdollista välttyä monilta sellaisilta tilanteilta, joissa koira pääsee syömään jotain sille sopimatonta.

Ksylitoli on yleinen makeutusaine esimerkiksi seuraavissa tuotteissa:

• purkat
  • pastillit