Kultainennoutaja keppi suussa

Nikotiinimyrkytys koiralla

Nikotiini voi aiheuttaa koiralle vakavan henkeä uhkaavan myrkytyksen. Pidä siis huoli, ettei koirasi pääse vahingossa syömään tai pureskelemaan nikotiinituotteita.

Koira voi saada nikotiinimyrkytyksen erilaisista tupakkatuotteista. Savukkeet, nuuska, nikotiinipurukumi ja nikotiinilaastarit tulee aina säilyttää koiran ulottumattomissa.

Sähkösavukkeiden sisältämä nestemäinen nikotiini on koirille erityinen riski. Sähkösavukkeiden sisältämät makuaineet voivat innostaa koiraa maistelemaan nestettä. Savukkeiden nesteessä oleva nikotiini imeytyy nopeasti koiran verenkiertoon limakalvojen ja mahalaukun kautta, jos koira pääsee sitä syömään.

Nikotiinimyrkytyksen oireet

Oireet alkavat yleensä tunnin kuluessa nikotiinia sisältävän tuotteen syömisestä. Usein ensimmäiset oireet liittyvät keskushermoston stimulointiin, jota seuraa keskushermoston lamaantuminen.

Oireet:

• Oksentelu
  • Hyperaktiivisuus
  • Levottomuus
  • Runsas kuolaaminen
  • Koordinaatiohäiriöt
  • Krampit
  • Vaaleat limakalvot
  • Velttous
  • Sykkeen hidastuminen tai nopeutuminen
  • Verenpaineen nousu
  • Virtsaaminen
  • Kyynelehtiminen

Nikotiinimyrkytyksen hoito

Koiran syötyä nikotiinia on tärkeää ottaa yhteys eläinlääkäriin, joka osaa antaa oireiden mukaiset hoito-ohjeet ja tarvittaessa ohjaa hakeutumaan eläinlääkärin vastaanotolle.

Hoidon nopea aloittaminen on tärkeää etenkin silloin, jos koira on syönyt suuren määrän nikotiinia. Ennuste on hyvä, jos koira selviää hengissä ensimmäiset 12 tuntia nikotiinin syömisestä.

Ensiapuna koira tulee oksennuttaa tunnin kuluessa nikotiinin syömisestä. Oksennuttamiseen käytetään laimeaa vetyperoksidiliuosta, jota saa ostettua apteekista ilman reseptiä. Tämän jälkeen koiralle voi antaa yksittäisen annoksen lääkehiiltä. Se imee nieltyjä myrkkyjä itseensä ja hidastaa näin myrkkyjen leviämistä muualle kehoon. Jos koira on syönyt nikotiinilaastareita, se voi tarvita useamman annoksen lääkehiiltä.

Tarkista oksennuttamiseen käytettävän vetyperoksidiliuoksen ja lääkehiilen oikea annostus eläinlääkäriltä ennen niiden antamista koiralle.