Koiranpentu ja kukkia

Koiranpennun rokotukset

Koiranpennun rokotukset ovat ennaltaehkäisyä

Koiranpennun rokotukset on tärkeä osa ennaltaehkäisevää pennun terveydenhuoltoa ja rokotusohjelmaa tulee noudattaa huolellisesti. Koiranpennun rokottaminen suoraa koiraa merkittävimpiä tarttuvia tauteja vastaan nostamalla elimistön vastustuskykyä taudinaiheuttajian vastaan.

Muista loishäätö ennen rokotuksia! Pennuille tulee tehdä sisäloishäätö 1 – 2 viikkoa ennen rokotusta.

Rokokotusohjelma

Koiralle rokotus annetaan ihonalaiskudokseen. Koirannun rokotusohjelmaan kuuluu rokotukset seuraavia tarttuvia tauteja vastaan:

• parvo
  • penikkatauti
  • tarttuva maksatulehdus
  • rabies eli raivotauti
  • kennelyskä
  • leptospiroosirokotus (matkustavalle koiralle, ei alle 9 viikkoiselle)

Rokotusohjelma taulukkona

Koiranpentu tulee rokottaa seuraavasti:

8 vko iässäJos vasta-ainetasot ovat matalat, esimerkiksi siitä syystä ettei pentu ole saanut ternimaitoa voidaan pennulle antaa varhaisrokote 6 – 8 viikkoisena. Jos pennulle on annettu varhaisrokote se voi tavata vapaammin muita koiria.
12 vko iässäNelosrokote (parvo, penikkatauti, tarttuva maksatulehdus ja kennelyskä)
16 vko iässäNelosrokote, tehoste + rabies.

Huom! 1- 2 viikkoa tämän rokotteen jälkeen koiranpentu voi rokotusten puolesta tutustua turvallisesti muihin koiriin ja käydä koirapuistoissa.
Vuoden kuluttua edellisestä rokotuksestaNelosrokoteen toinen tehoste + rabies.
MyöhemminMikäli koira ulkoilee koirapuistossa, käy koiraharrastuksissa tai -tapahtumissa kennelyskärokote tulisi antaa vuosittain.

Muut rokotteet ovat voimassa yleensä 3 vuotta. Rokotukset merkitään rokotustodistukseen tai lemmikkieläinpassiin, josta näet myös kunkin rokotuksen voimassaoloajan.

Matkustavalle koiralle rokotukset annetaan matkustuskohteen mukaan.

Lue lisää täältä: