koiran-hampaat

Miksi koiran henki haisee?

Elimelliset syyt

Koiran omistaja mietityttää usein miksi koiran henki haisee. Elimilliset syyt, kuten munuaisten vajaatoiminta ja erilaiset suolistosairaudet voivat aiheuttaa pahanhajuista hengitystä.

Hammaskivi

Vaikka elimielliset syytä voivat olla koiran hengityksen hajun takana, yleensä syynä on kuitenkin hampaisiin kertynyt hammaskivi. Varsinkin pienikokoisten koirien tulisi 1 – 2 ikävuodesta alkaen käydä säännöllisesti hammastarkastuksessa ja poistattamassa hammaskivi pois anestesiassa. Isommilla koirilla hammashoidot kannattaa aloittaa n. 4 ikävuoden paikkeilla, mikäli aiemmin ei ilmene hoitoa vaativaa syytä.

Koiran hampaisiin kertyy plakkia, bakteeripitoista massaa, josta kehittyy hammaskiveä. Hammaskivi aiheuttaa pahimmillaan paradontiittia, eli hampaan kiinnityskohdan tulehduksen. Tulehdus voi levitä viereisiin hampaisiin ja hampaat alkavat heilumaan ja ne joudutaain irrottamaan pois. Hammaskiven ehkäisyssä on tärkeää koiran hampaiden päivittäinen harjaaminen.

Milloin koira tarvitsee hammashoitoa?

Koira tarvitsee hammashoitoa mm. seuraavissa tapauksissa:

• Koiran ikenet ovat punoittavat tai verestävät
  • Koiran hampaissa selvää hammaskiveä
  • Koiran suu haisee