Kuvassa punainen ensiapupakkaus

Koiran ensiapupakkaus ja kotiapteekki

Ensiapulaukku on hyvä koota valmiiksi yllättäviä tilanteita ja pieniä haavereita varten. Kotona on hyvä pitää myös joitakin koiralle tarkoitettuja lääkkeitä, joita voi tarvita esimerkiksi koiran oksennuttamiseen tai ampiaisen pistojen hoitoon.

Jokainen koiranomistaja tietää, että välillä koira-arjessa sattuu ja tapahtuu. Koirat maistelevat mielellään uusia asioita ja tutkivat ympäristöään nenä edellä. Jos koira pääsee esimerkiksi syömään myrkkysientä tai saa haavan tassuunsa, ensiapuvälineet ja lääkkeet on hyvä löytyä läheltä.

Koiran ensiapupakkaus

Kokoa ensiapupakkaukseen seuraavat tarvikkeet:
• Haavandesinfiointiaine
• Erilaisia sidetarpeita, kuten joustosideharsoa, itseliimautuvaa joustosidettä, sidetaitoksia ja vanua.
• Steriili keittosuolaliuos esimerkiksi silmien ja haavojen huuhteluun
• Pihka- tai hunajavoide/-suihke haavojen hoitoon.
• Sakset
• Teippi
• Tassunsuoja/tassutossu
• Kuumemittari
• Punkkipihdit
• Pinsetit
• Korvapuhdiste

Koiran kotiapteekki

Hanki koiran kotiapteekkiin seuraavat suun kautta annettavat lääkkeet:
• Tukihoitotuote ripulin hoitoon
• Lääkehiili
• 3 prosenttinen vetyperoksidiliuos koiran oksennuttamiseen
• Kyypakkaus ampiaisen pistojen hoitoon. Ei kyynpuremiin!
• Parafiiniöljy koiran ummetuksen hoitoon. Öljy ei sovellu kroonisen ummetuksen hoitoon.

Koiralle ei saa antaa ihmisille tarkoitettuja lääkkeitä ilman eläinlääkärin ohjeistusta. Monet ihmisten lääkkeet aiheuttavat karvaisille ystävillemme myrkytysoireita.