koira raapii korvia

Koira raapii korvia, mikä avuksi?

Korvien raapiminen on aina oire jostain

Se, että koira raapii itseään ei ole normaalia, vaan raapiminen on aina oire jostain. Usein koiran korvien raapimisen taustalla on allergisia sairauksia, jotka aiheuttavat korvatulehdusta – tällöin ruokavalion vaihto tai ruoka-aineyliherkkyyden poissulkeminen on suositeltavaa.

Koiran korvatulehdus

Koiran ulkokorvan tulehdus on yleinen vaiva. Korvatulehduksen oireita ovat ulkokorvan punoitus, kutina ja eritys. Koira voi ravistella päätään tai kulkea pää vinossa ja korva voi olla kosketusarka. Pitkittyessään ulkokorvan tulehdus voi levitä myös välikorvaan puhjenneen tärykalvon kautta.

Lue koiran korvatulehduksesta pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri Varpu Kupiaisen artikkeli: https://www.omaelainklinikka.fi/koiran-korvatulehdus/

Muita syitä korvien raapimiselle

Kun koira raapii korvia, se on oire siitä, että korvassa on jotain epämukavaa. Korvakäytävän rakenteen takia sinne kertyy helposti kosteutta varsinkin kuumilla kesäilmoilla ja paljon uivilla koirilla. Lisäksi korviin voi joutua vierasesineitä, kuten heinän vihneitä tai ulkoloisia, kuten korvapunkkeja.

Korvatulehduksen lisäksi syynä kutinalle voi olla esim:

• vierasesineet (esim. heinän vihneet)
  • korvapunkit ja muut ulkoloiset
  • hiivat
  • harvemmin kasvainmuutokset

Kutina tulee aina hoitaa

Kutisevat korvat tulee tarkistuttaa aina eläinlääkärillä, niin voidaan saada selville, onko korvassa jotain lääkkeellistä tai muuta eläinlääkärin hoitoa vaativaa.

Usein korvien raapiminen saadaan kuriin:

• korvahuuhtelulla,
  • kortisonilääkityksellä tai