Pentu tulossa taloon?

Pentu tulossa taloon?

Ennakointi auttaa arjen sujumisessa

Pentu tulossa taloon? Ennakoimalla säästyy usein monelta vaivalta! Ainakin nämä turvatoimet kannattaa tehdä, että voit nauttia pennun kanssa ainutlaatuisista hetkistä mahdollisimman pienin riskein:

🔷 sähköjohdot piiloon, ettei pentu pääse pureskelemaan niitä

🔷 langat ja pienet esineet pois ulottuvilta (voivat nieltynä aiheuttaa tukoksen ruoansulatuskanavassa)

🔷 pesuaineet ja muut myrkylliset aineet kannattaa laittaa kaappiin

🔷 xylitolipastillit ja -purukumit ovat hengenvaarallisia, joten nämä tulee säilyttää poissa pennun ulottuvilta

🔷 pentu on liikkeissään vikkelä, joten pieni pentu kannattaa antaa lapsen syliin vain lapsen istuessa lattialla – näin minimoit tippumisriskin

🔷 pentu tarvitsee oman nukkumispaikan, valitse peti kuitenkin materiaalista, josta ei helposti irtoa osia (muu kuin esim. rottinki).

Näiden lisäksi kannattaa kysyä kasvattajalta rotukohtaisia vinkkejä, esim. osalle roduista sohvalta alas hyppääminen voi olla riski. Tällöin kannattaa muistaa, että jos pentu pääsee joskus sohvalle, se olettaa pääsyn olevan jatkossakin sallittua.

Milloin koiran- tai kissanpennun kanssa eläinlääkäriin?

Pennun ensimmäisen eläinlääkärikäynnin aika on ajankohtainen viimeistään, kun rokotusohjelmaa aloitellaan. Rokotukset aloitetaan 12 viikon iässä ja seuraavan rokotuksen aika on 16 viikon iässä. Varmista kasvattajalta missä vaiheessa rokotusohjelma pennun osalta on. Lue lisää rokotuksista: https://www.omaelainklinikka.fi/muista-lemmikin-tarkeat-rokotukset/

Myös aikaisempi käynti voi olla tarpeen, jos havaitset sairauden oireita. Yksittäinen oksennus tai löysä uloste ei kuitenkaan ole huolestuttavaa, mutta jos pentu on vaisu tai ripuli/oksentelu jatkuu, niin eläinlääkärikäynti on tarpeen. Kysy herkästi neuvoja klinikoiltamme.

Ihania yhteisiä hetkiä uuden perheenjäsenen kanssa!

🐾❤️

Lue lisäksi koiranpentuopas.