Koira oksentaa ja ripuloi

Tiedätkö milloin oksentelu ja ripulointi vaatii eläinlääkärin hoitoa?

Tiedätkö milloin oksentelu ja ripulointi vaatii eläinlääkärin hoitoa?

Usein oksentelu ja ripulointi saattaa mennä itsestään tai kotihoidoin ohi, mutta eläinlääkärireissu on tarpeen, jos:

• Koiralla on kuumetta tai yleisvointi on heikentynyt
  • Jos oksennuksessa tai ulosteessa on verta
  • Jos kyseessä on nuori pentu tai vanha koira
  • Jos oireet aikuisella koiralla ovat kestäneet kolme päivää
  • Mikäli koira oksentaa veden (on otettava huomioon mahdollinen suolistotukos tai mahalaukun kiertymä, jotka ovat aina akuutteja hätätapauksia)
  • Jos oksentaminen tai ripulointi on tiheää

Ota huomioon vierasesineen mahdollisuus

Lemmikkien kanssa tulee aina muistaa, että akuuttien suolistohäiriöiden taustalla saattaa olla myös vierasesine, jonka vuoksi oireisiin pitää aina suhtautua vakavuudella. Olethan herkästi yhteydessä klinikalle hoitotarpeen arvioimiseksi.

Koiran mahasuolikanavan oireilu ilmenee akuutisti oksenteluna, ripulointina ja mahakipuna.

Lue lisää ripulista eläinlääkäri Paavo Karihaaran artikkelista: https://www.omaelainklinikka.fi/koiran-ripuli-oireet-ja-hoito/

Lue lisää ruoansulatuskanavan tulehdustiloista seuraavasta artikkelista: https://www.omaelainklinikka.fi/koiran-mahasuolikanavan-tulehdukset/