koira

4 syytä: Miksi koira syö multaa

Miksi koira syö multaa? Mikäli olet tämän kysymyksen äärellä, et ole yksin. Kysymys mietityttää useita muitakin koiran omistajia. Mullan syömisen taustalla voivat olla seuraavat syyt:

Käytökselliset syyt

Yleensä kyseessä on käytökselliset syyt, ns. sijaistoiminnaksi kutsuttava toiminta. Tällaista voi esiintyä, kun koira ei oikein tiedä mitä tekisi esimerkiksi pelon, hämmennykset tai muun syyn takia.

Närästys tai vatsavaivat

Syyn taustalla voi olla närästys tai vatsavaivat. Närästyksen muita oireita voivat olla mm. nieleskeleminen, maiskuttelu, suupielien nuoleminen, erilaisten pintojen nuoleminen, vaeltelu, läähättäminen ja kakominen.

Suun kipu

Myös suun kipu voi aiheuttaa maan syömistä. Eläinlääkärin kanssa voi keskustella lyhytaikaisesta kipulääkekokeilusta, kivun poissulkemiseksi syyjoukosta.

Harvemmin vitamiinin puutos

Vain hyvin harvoin kyseessä on mikään tietyn vitamiinin puutos, kuten yleensä ajatellaan. Ruokavalion paremmaksi muuttaminen tai lisävitamiinien kokeilu on mahdollinen, mikäli puutosta epäillään.