Koira makaa ulkona

Koira oksentaa

Kun koira oksentaa taustalla voi olla useita eri syitä, kuten vatsatauti tai sopimaton tai liian nopeasti syöty ruoka. Oksentelu voi johtua myös vierasesineestä, sisäelinperäisistä ongelmista tai lääkityksestä.

Satunnainen oksentaminen ei ole vaarallista, mutta toistuvan oksentelun syy kannattaa aina selvittää eläinlääkärissä.

Krooninen eli pitkään jatkuva oksentelu ei ole yleensä yhtä rajua. Näissä ongelman syy voi olla esimerkiksi yksilölle sopimattoman dieetin aiheuttama tulehdus, joka on autoimmuunitaustainen. Krooninen oksentelu vaatii usein pidempää selvittelyä eläinlääkärissä.

Eläinlääkäri Paavo Karihaara

Milloin oksenteleva koira eläinlääkäriin?

Oksentaminen on oire ruuansulatuskanavan ongelmasta. Mahalaukun ja suoliston limakalvo ärtyy ja tulehtuu, jolloin alkaa oksentaminen ja usein myös ripulointi. Akuutin eli äkillisen oksentamisen syy jää usein selvittämättä. Koira voi syödä jotain sopimatonta, jolloin maha ärtyy. Oireilu loppuu usein nopeasti ja kotihoito riittää.

Myös esim. vierasesineet ja suolitukos aiheuttaa oksentelua. Mikäli koira menettää liikaa nesteitä eikä kotihoito ala nopeasti auttaa ja muita yleisoireita ilmenee, pitää koiran saada hoitoa lääkärissä.

Usein oksentelu ja ripulointi saattaa mennä itsestään tai kotihoidoin ohi, mutta eläinlääkärireissu on tarpeen, jos:

• Koiralla on kuumetta tai heikentynyt yleisvointi
  • Oksennuksessa tai ulosteessa on verta
  • Kyseessä on nuori pentu tai vanha koira
  • Oireet aikuisella koiralla ovat kestäneet kolme päivää
  • Koira oksentaa veden
  • Jos oksentaminen tai ripulointi on tiheää

Lemmikkien kanssa tulee aina muistaa, että akuuttien suolistohäiriöiden taustalla saattaa olla myös vierasesine, jonka vuoksi oireisiin pitää aina suhtautua vakavuudella. Olethan herkästi yhteydessä klinikalle hoitotarpeen arvioimiseksi.